torstai 6. joulukuuta 2012

Fiksikrossia pakkasessa

Maanantaina 3.12. ajettiin toiset perinteiset pimeet fiksikrossit. Tällä kertaa kosteus löytyi ajajien selästä ja lämpimänä pysymisen kanssa oli ongelmia kun pysähtyi. Pakkanen kiri -20 asteen tietämille ja hieman alkoi jännittämään tulisiko paikalle ajajia ollenkaan.
Kellon lyödessä starttiaikataulun mukaan 1900 oli viivalla viisi miestä valmiina ja kaikilla kilpailun osallistumiseen vaadittava varustus eli fiksi, valot ja kypärä. Armahdettiin sen verran osallistujia ja ajajia että ajoaika puolitettiin, olisi ollut liian rankkaa kiertää kokonainen tunti Lintulan maastoja.
Ratamestarit KD ja Mikak olivat keksineet uutta jälkeä ajettavaksi ja syksyn cycloihin verrattuna reittiä kierrettiin toiseen suuntaan, rata sai kiitosta osallistujilta. Kierroksia nopein kuski ehti ajaa reitillä viisi kappaletta annetussa ajassa, teknisten murheiden jättäessä viidennelle vain kaksi kierrosta. Muut kolme kuljettajaa ajoivat neljä kierrosta.
Kiitämme kaikkia tapahtumaan osallistuneita ja Special Biken poikia palkinnoista joita riitti kaikille pyörällä paikalle saapuneille. Alla vielä muutama Kankaisen Mikan ottama kuva tapahtumasta.
Pimeetä polkua
Vallilta alas
Pururadalta oikopolulle
Kuuraparrat

lauantai 1. joulukuuta 2012

Pimeetä on taas

Kesä on mennyt enemmän ja vähemmän kiireessä. Kommuunin toiminta on saatu pyörimään ja hienoja tapahtumia on järjestetty ja järjestetään vielä tällekin vuotta. Yhteistyö paikallisten pyöräliikkeiden kanssa on saanut hyvän vastaanoton, valtakunnallista näkyvyyttä tullut päätapahtuma Syöte-MTB:n osalta kivasti.
Krossikommuunin ensimmäinen tapahtuma oli muistaakseni keväällä järjestetyn pyöräilyviikon yleisölenkin vetäminen. Porukkaa oli paikalla kiitettävästi vaikka itse en ehtinyt starttia pidempään paikalla kikkailla.
Kesän alku meni vahvasti Syöte painotteisena, haettiin yhteistyökumppaneita, suunniteltiin reittiä, kyseltiin lupia jne... Kaikkea mahdollista mitä vain voi kuvitella tapahtuman järjestämisen vaativan ja paljon muuta mistä ei ollut aiemmin ollut mitään tietoa. Piti kehittää suunnitelma miten osallistujat saadaan turvallisesti poluille ja sieltä pois tarvittaessa. Miten huolehdimme ensiavusta ja mahdollisista järjestyshäiriöistä.
Tapahtuma saatiin vietyä hienosti läpi, osallistujilta hyvää palautetta ja rakentavia parannusehdotuksia. Niihin tulemaan panostamaan tulevassa tapahtumassa joka ajetaan 20.7.2013. Tervetuloa mukaan, tapahtuman sivut ovat auki ja ilmoittautuminen toimii.
Syötteen jälkeen oli aika hieman hengähtää ja seuraava tapahtuma oli Oulun avoimet Cyclokrossit. Vai miten tuo nimi virallisesti kirjoitetaan. Viime vuotiseen verrattuna mainostus oli minimaalista, ei lehteen painettuja mainoksia, ei lentolehtisiä. Eri foorumeilla huutelua ja viidakkorumpu soimaan, saatiin paikalle noin viisikymmentä kuljettajaa Kimmon suunnittelemaa rataa ajelemaan. Mukava oli huomata viivalla monta yksivaihteista starttaamassa ja kaikki pääsivät maaliin asti haasteellisista esteistä huolimatta. Palkinnot hommattiin tietenkin ja porukka tykkäsi, ensi vuodelle on jo aloitettu uusien kikkojen kehittely tulevaa rataa varten.
Maanantaina 3.12. jälleen rykäistään fiksi porukalle ekstraa, mennään Lintulan urheilukeskuksen maastoihin ajamaan pimeet fiksikrossit. Tapahtumaan ilmoittautuminen alkaa 18:30 ja startti on 19:00, mukaan saa tulla kalustolla jonka sattuu saamaan jalkojen alle. Palkinnot ja kunnia menevät silti kiinteävetoisilla kulkineilla ajaville. Mukava reitti on kuitenkin luvassa, hieman ehkä ollaan myöhässä tämän tapahtuman kanssa liikkeellä kun märkyys on kovettunut ja maahan kiinni.
Tulevalle vuodelle on jälleen monia tapahtumia suunnitteilla, helmikuussa mahdollisesti järjestetään jotain Winter Cycling Kongressin yhteyteen ja huhtikuun lopulla ajetaan Urban Ride Oulu 2013. Syöte sitten heinäkuussa ja avoimet krossit harjoituslenkkeineen joskus syys- lokakuun aikana.
Tervetuloa tapahtumiin ja nauttimaan pyöräilystä.

perjantai 27. huhtikuuta 2012

Tule mukaan ohjatulle pyöräilyretkelle

Pyöräilyviikon aikana järjestetään ohjattu pyöräilyretki torstaina 10.5.2012. Matkaan lähdetään Raatin uimahallin edestä klo 18.00. Reittinä on Kahden järven reitti (17 km). Retkien yhteydessä jaetaan Oulun kaupungin jalankulku- ja pyöräilykarttaa. Kypärä pakollinen, osallistujia ei ole tapaturmavakuutettu. Kaikki mahtuvat mukaan!


Jos joku haluaa tutustua reittiin valmiiksi niin kartta Oulun kaupungin sivuilla, sivulta löytyy kaikki reitit ja pyörätiet kaupunkialueelta. Valitettavasti kartta on muutaman vuoden vanha ja sisältää virheellistä tietoa varsinkin noiden mopedireittien suhteen.


http://oulu.ouka.fi/tekninen/Pyoratieopas/pyorailyreittikartta09.pdf

perjantai 20. huhtikuuta 2012

Köpis


Käytiin perheen kanssa Köpiksessä katselemassa nähtävyyksiä ja liikennettä. Alla juttua ja kuvia jotka on jo julkaistu toisessa blogissa.

Liikenne Köpiksessä on jotain mitä pitäisi osata markkinoida muuallekin, autoilijat ottavat kevyen liikenteen huomioon todella hyvin. Jalankulkijat ovat liikenteessä sijalla yksi, pyöräilijät sen jälkeen ja autoilijat väistävät kaikkia. Pyöräilijöitä kaupungissa on todella paljon, pyöräkaistoja menee joka puolella ja liikkuminen on sujuvaa. Pyöräilijät siirtyvät nopeasti jalankulkijoiksi silloin kun pyöräilykaistaa ei ole tai jalankulkeminen on parempi vaihtoehto. Liikennevaloissa on autoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille jokaiselle omia liikennevaloja. Eri kulkumuotojen kulkuväylät on selkeästi erotettu toisistaan eikä sekaannuksia tule edes ulkopaikkakuntalaisille. Tänne kannattaisi suomalaisten kuntapäättäjien tulla katsomaan miten kevytliikenne saadaan toimimaan.
Kirsikka kukkii jo Christianiassa
Aamuruuhka köpiksessä, ja noita ajajia riitti pitkäksi letkaksi.

Tavarapyöriä on näkösällä yllättävän paljon ja sinkuloita on ajokalustosta vajaa puolet, perinteinen mummiska on kuitenkin yleisin ajokki. Kerran siirryttiin hotellilta tivolille linja-autolla, kuski ajeli omasta mielestäni varsin reipasta vauhtia, noin 700 metrin matkan jonka jälkeen jäi jonoon. Pyöräilijä joka oli pistänyt alku matkan aikana silmiin hurautti vauhdikkaasti ohi jatkaen matkaansa meidän jäädessä valoihin seisomaan.

Kuninkaallisia hevosia

K16 Lego
Kaksoset koulun edessä, eivät identtiset. Lampuista huomaa.

Tivolin sisältä

Taideteos vanhoista pyörän rungoista

Sivukadun aamuruuhka
Kävelijänä Kööpenhaminassa itseä hymyilytti kun katsoi miten pienet kadut olivat pyöräilijöiden käytössä, autot olivat nätisti parkissa kadun varsilla. Ruuhka tarkoitti sitä että pyöräteillä oli kymmeniä pyöriä liikenteessä ja ihmiset huomioivat toisensa hienosti. Linja-auton saapuessa pysäkille pyöräilijöiden jono pysähtyi päästämään matkustajat turvallisesti pyörätien yli jalkakäytäville. Useampana päivänä tuli tarkkailtua liikennettä ruuhka-aikana, ihmiset ajelivat hymyillen paikasta toiseen ja kommunikoivat keskenään ajon aikana. Pyöräilykypärän käyttö on harvinaista, pyöräilystä on tehty helppoa, turvallista ja hauskaa, siten pyöräilyä voitaisiin meilläkin edistää eikä miettiä pyöräilyä hankaloittavia asioita.
Ympyrä teline

Kerrosparkki
Pyörien pysäköinti on järjestetty erinomaisesti, perinteisiä Suomessa käytettäviä vanteen vääntäjiä on harvassa. Telineet ovat joko kiinteästi seinässä kiinni tai ympyrän muotoisia joihin pyörän voi työntää renkaasta kiinni, tilaa oman kulkineen noukkimiseen jää näin reilusti. Yleisin tapa näyttää silti olevan se että pyörä laitetaan nojaamaan seinää vasten, ei koskaan ikkunaa vasten tai paikkaan johon pyörän pysäköinti on kielletty. Metroasemien lähitölle pyörien säilytys on järjestetty kaksi kerroksiseen telineeseen, valitettavasti emme itse päässeet näkemään tai testaamaan miten pyörän saa laitettua ylös.
Pyörätie
Paikallinen taksikuski kertoi keskiverto pyöräilymatkan olevan noin 5-6 kilometriä, silti joissain paikoissa on mahdollista taittaa pyörällä jopa 20 kilometrin matkoja nopeammin pyörällä kuin autolla. Pyöräilyyn kannustetaan ja pyöräteiden asvaltti uusitaan joka kerta kun ajoradoille tehdään asvaltointi. Asvaltti jota käytetään on todella hienojakoista jolloin ajoradasta saadaan tasainen, hyvä pinta vähentää liikenteen rengasmelua merkittävästi. Ovat huomanneet panostuksen pinnoitteeseen tuovan viihtyisyyttä kaupunkiin kun meteli vähenee.
Kaupunkipyöriä joilla pääsi ajelemaan 20 DKK panttia vastaan

Illalla kävin vielä ruokailun jälkeen testaamassa kaupunkipyörän, olihan se omiin pyöriin verrattuna aika kauhea ajettava. Kapea ohjaustanko, umpikumirenkaat, painoa luultavasti saman verran kuin omalla tavarapyörällä, eli jotain 25 kiloa. Silti toimiva kapistus käyttöön johon on tehty, eli ilmaiseksi kulkuneuvoksi lyhyiden matkojen siirtymiseen. Geometria pyörässä on yllättävän hyvä ja pyörät näyttävät olevan kunnossa telineissä. Pyöräily kaduilla vaati hieman totuttelua, varsinkin ruuhka-aikana, mutta nopeasti oppi huomioimaan muut kulkijat ja kaupungin liikennekulttuurin. Rohkeasti vain pyörän päälle ja ajelemaan, paikalliset neuvovat ystävällisesti liikennesäännöissä.

keskiviikko 28. maaliskuuta 2012

Syöte MTB

Sivut on saatu auki ja ilmoittautuminen on käynnissä. Tapahtuman virallinen sivusto löytyy osoitteesta www.syotemtb.fi Siellä on ohjeet ilmoittautumiseen ja aikataulua asian tiimoilta.
Flyereita vaan jakoon ja tietoa kaveriporukoille että saadaan tapahtumaan paljon ajajia, mitä enemmän porukkaa sitä paremmat iltabileet hotellille saadaan.

lauantai 17. maaliskuuta 2012

Tavara alkaa siirtymään.

Pitkään olen haaveillut tavarapyörän hankkimisesta. Viikko sitten perheen henkilöauto sai luvan poistua parkkipaikalta huonon kunnon vuoksi. Ei tosin mitään järkevää syytä ollut pitää autoa jolla ajettiin noin 2500 kilometriä vuodessa.
Nyt sitten lopultakin sain luvan ja tilasin Christiania biken 2wheeler pyörän. Kunhan maahantuoja saa toimitettua pyörän Ouluun niin järjestetään jonkinlainen koeajelu laitteella, muutama mainospaikka on myös tulossa kopan kylkeen. 
Katsotaan jatkossa kuinka paljon pyörälle olisi muita käyttäjiä, ainakin lyhyitä hyötyajoja pyörällä pääsee suorittamaan kohtuullisella hinnalla. Tuskin tuolla itselle tulee niin 100 %:sta käyttöastetta. Väritys pyörälle tullee olemaan sama kuin kuvassa, tai sitten christiania vihreä

lauantai 3. maaliskuuta 2012

Rajat alkaa paukkumaan

Kevät tulee vauhdilla, kai maaliskuuta voi jo kevääksi sanoa kun pakkaset hellittävät ja räystäät alkavat tippasemaan vettä päivän aikana. Polut metsissä kovettuvat ja ovat hyvässä kunnossa ajella, hieman ovat vielä kapeita paikoitellen. Lumikengillä kävin tänään testaamassa hangen kantoa, aika heikkoa se vielä on. Kenkä sujahtaa hangesta läpi ja järvellä sai mennä paikoitellen vettä pitkin.
Rajojen paukkumisella tarkoitan myös sitä että ensi elokuuksi kaavaillun tapahtuman mainos pitäisi saada lehteen kohta, mikäli meinaamme mainostaa tapahtumaa. Budjettia on laskettu ja väännetty siihen malliin että alkaa olemaan rahat kasassa, toki lisää tarvitaan vielä. Laitetaan tänne viestiä sitten kun saadaan oikeasti alkaa mainostamaan ja keräämään ajajia tapahtumaan. Luultavasti täältä jotain napsahtelee myös tapahtuman sivulle.
Jotain kivaa pitäisi keksiä tuleville viikoille ja viikonlopuille ennen kuin on myöhäistä hankien suhteen, palkuja voisi käydä kartoittamassa jotta voisi jonkinlaista kisaa järjestää talviaikana. Toisaalta hanki karkelot pitää järkätä nopealla aikataululla, ei voi luottaa että viikon päästä olisi vielä polut auki. Pitääpä koettaa käydä katsomassa ajettavia polkuja jos vaikka nopeasti kisan järkkäisi jollekin tyhjälle päivälle kun ei ole muuta tekemistä.