Pyöräilyviikon aikana järjestetään ohjattu pyöräilyretki torstaina 10.5.2012. Matkaan lähdetään Raatin uimahallin edestä klo 18.00. Reittinä on Kahden järven reitti (17 km). Retkien yhteydessä jaetaan Oulun kaupungin jalankulku- ja pyöräilykarttaa. Kypärä pakollinen, osallistujia ei ole tapaturmavakuutettu. Kaikki mahtuvat mukaan!
Jos joku haluaa tutustua reittiin valmiiksi niin kartta Oulun kaupungin sivuilla, sivulta löytyy kaikki reitit ja pyörätiet kaupunkialueelta. Valitettavasti kartta on muutaman vuoden vanha ja sisältää virheellistä tietoa varsinkin noiden mopedireittien suhteen.
http://oulu.ouka.fi/tekninen/Pyoratieopas/pyorailyreittikartta09.pdf
Krossikommuunin tarkoituksena on edistää pyöräilyä, esimerkiksi järjestämällä tapahtumia, opastusta, lajiesittelyä jne. Mikäli voimme auttaa sinua pyöräilyyn liittyvissä asioissa, tai haluat tukea toimintaamme, ota yhteyttä: krossikommuuni@gmail.com
perjantai 27. huhtikuuta 2012
perjantai 20. huhtikuuta 2012
Köpis
Käytiin perheen kanssa Köpiksessä katselemassa nähtävyyksiä ja liikennettä. Alla juttua ja kuvia jotka on jo julkaistu toisessa blogissa.
Liikenne Köpiksessä on jotain mitä pitäisi osata markkinoida muuallekin, autoilijat ottavat kevyen liikenteen huomioon todella hyvin. Jalankulkijat ovat liikenteessä sijalla yksi, pyöräilijät sen jälkeen ja autoilijat väistävät kaikkia. Pyöräilijöitä kaupungissa on todella paljon, pyöräkaistoja menee joka puolella ja liikkuminen on sujuvaa. Pyöräilijät siirtyvät nopeasti jalankulkijoiksi silloin kun pyöräilykaistaa ei ole tai jalankulkeminen on parempi vaihtoehto. Liikennevaloissa on autoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille jokaiselle omia liikennevaloja. Eri kulkumuotojen kulkuväylät on selkeästi erotettu toisistaan eikä sekaannuksia tule edes ulkopaikkakuntalaisille. Tänne kannattaisi suomalaisten kuntapäättäjien tulla katsomaan miten kevytliikenne saadaan toimimaan.
Liikenne Köpiksessä on jotain mitä pitäisi osata markkinoida muuallekin, autoilijat ottavat kevyen liikenteen huomioon todella hyvin. Jalankulkijat ovat liikenteessä sijalla yksi, pyöräilijät sen jälkeen ja autoilijat väistävät kaikkia. Pyöräilijöitä kaupungissa on todella paljon, pyöräkaistoja menee joka puolella ja liikkuminen on sujuvaa. Pyöräilijät siirtyvät nopeasti jalankulkijoiksi silloin kun pyöräilykaistaa ei ole tai jalankulkeminen on parempi vaihtoehto. Liikennevaloissa on autoille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille jokaiselle omia liikennevaloja. Eri kulkumuotojen kulkuväylät on selkeästi erotettu toisistaan eikä sekaannuksia tule edes ulkopaikkakuntalaisille. Tänne kannattaisi suomalaisten kuntapäättäjien tulla katsomaan miten kevytliikenne saadaan toimimaan.
Kirsikka kukkii jo Christianiassa |
Aamuruuhka köpiksessä, ja noita ajajia riitti pitkäksi letkaksi. |
Tavarapyöriä on näkösällä yllättävän paljon ja sinkuloita on ajokalustosta vajaa puolet, perinteinen mummiska on kuitenkin yleisin ajokki. Kerran siirryttiin hotellilta tivolille linja-autolla, kuski ajeli omasta mielestäni varsin reipasta vauhtia, noin 700 metrin matkan jonka jälkeen jäi jonoon. Pyöräilijä joka oli pistänyt alku matkan aikana silmiin hurautti vauhdikkaasti ohi jatkaen matkaansa meidän jäädessä valoihin seisomaan.
Kuninkaallisia hevosia |
K16 Lego |
Kaksoset koulun edessä, eivät identtiset. Lampuista huomaa. |
Tivolin sisältä |
Taideteos vanhoista pyörän rungoista |
Sivukadun aamuruuhka |
Ympyrä teline |
Kerrosparkki |
Pyörätie |
Kaupunkipyöriä joilla pääsi ajelemaan 20 DKK panttia vastaan |
Illalla kävin vielä ruokailun jälkeen testaamassa kaupunkipyörän, olihan se omiin pyöriin verrattuna aika kauhea ajettava. Kapea ohjaustanko, umpikumirenkaat, painoa luultavasti saman verran kuin omalla tavarapyörällä, eli jotain 25 kiloa. Silti toimiva kapistus käyttöön johon on tehty, eli ilmaiseksi kulkuneuvoksi lyhyiden matkojen siirtymiseen. Geometria pyörässä on yllättävän hyvä ja pyörät näyttävät olevan kunnossa telineissä. Pyöräily kaduilla vaati hieman totuttelua, varsinkin ruuhka-aikana, mutta nopeasti oppi huomioimaan muut kulkijat ja kaupungin liikennekulttuurin. Rohkeasti vain pyörän päälle ja ajelemaan, paikalliset neuvovat ystävällisesti liikennesäännöissä.
keskiviikko 28. maaliskuuta 2012
Syöte MTB
Sivut on saatu auki ja ilmoittautuminen on käynnissä. Tapahtuman virallinen sivusto löytyy osoitteesta www.syotemtb.fi Siellä on ohjeet ilmoittautumiseen ja aikataulua asian tiimoilta.
Flyereita vaan jakoon ja tietoa kaveriporukoille että saadaan tapahtumaan paljon ajajia, mitä enemmän porukkaa sitä paremmat iltabileet hotellille saadaan.
Flyereita vaan jakoon ja tietoa kaveriporukoille että saadaan tapahtumaan paljon ajajia, mitä enemmän porukkaa sitä paremmat iltabileet hotellille saadaan.
lauantai 17. maaliskuuta 2012
Tavara alkaa siirtymään.
Pitkään olen haaveillut tavarapyörän hankkimisesta. Viikko sitten perheen henkilöauto sai luvan poistua parkkipaikalta huonon kunnon vuoksi. Ei tosin mitään järkevää syytä ollut pitää autoa jolla ajettiin noin 2500 kilometriä vuodessa.
Nyt sitten lopultakin sain luvan ja tilasin Christiania biken 2wheeler pyörän. Kunhan maahantuoja saa toimitettua pyörän Ouluun niin järjestetään jonkinlainen koeajelu laitteella, muutama mainospaikka on myös tulossa kopan kylkeen.
Katsotaan jatkossa kuinka paljon pyörälle olisi muita käyttäjiä, ainakin lyhyitä hyötyajoja pyörällä pääsee suorittamaan kohtuullisella hinnalla. Tuskin tuolla itselle tulee niin 100 %:sta käyttöastetta. Väritys pyörälle tullee olemaan sama kuin kuvassa, tai sitten christiania vihreä
lauantai 3. maaliskuuta 2012
Rajat alkaa paukkumaan
Kevät tulee vauhdilla, kai maaliskuuta voi jo kevääksi sanoa kun pakkaset hellittävät ja räystäät alkavat tippasemaan vettä päivän aikana. Polut metsissä kovettuvat ja ovat hyvässä kunnossa ajella, hieman ovat vielä kapeita paikoitellen. Lumikengillä kävin tänään testaamassa hangen kantoa, aika heikkoa se vielä on. Kenkä sujahtaa hangesta läpi ja järvellä sai mennä paikoitellen vettä pitkin.
Rajojen paukkumisella tarkoitan myös sitä että ensi elokuuksi kaavaillun tapahtuman mainos pitäisi saada lehteen kohta, mikäli meinaamme mainostaa tapahtumaa. Budjettia on laskettu ja väännetty siihen malliin että alkaa olemaan rahat kasassa, toki lisää tarvitaan vielä. Laitetaan tänne viestiä sitten kun saadaan oikeasti alkaa mainostamaan ja keräämään ajajia tapahtumaan. Luultavasti täältä jotain napsahtelee myös tapahtuman sivulle.
Jotain kivaa pitäisi keksiä tuleville viikoille ja viikonlopuille ennen kuin on myöhäistä hankien suhteen, palkuja voisi käydä kartoittamassa jotta voisi jonkinlaista kisaa järjestää talviaikana. Toisaalta hanki karkelot pitää järkätä nopealla aikataululla, ei voi luottaa että viikon päästä olisi vielä polut auki. Pitääpä koettaa käydä katsomassa ajettavia polkuja jos vaikka nopeasti kisan järkkäisi jollekin tyhjälle päivälle kun ei ole muuta tekemistä.
Rajojen paukkumisella tarkoitan myös sitä että ensi elokuuksi kaavaillun tapahtuman mainos pitäisi saada lehteen kohta, mikäli meinaamme mainostaa tapahtumaa. Budjettia on laskettu ja väännetty siihen malliin että alkaa olemaan rahat kasassa, toki lisää tarvitaan vielä. Laitetaan tänne viestiä sitten kun saadaan oikeasti alkaa mainostamaan ja keräämään ajajia tapahtumaan. Luultavasti täältä jotain napsahtelee myös tapahtuman sivulle.
Jotain kivaa pitäisi keksiä tuleville viikoille ja viikonlopuille ennen kuin on myöhäistä hankien suhteen, palkuja voisi käydä kartoittamassa jotta voisi jonkinlaista kisaa järjestää talviaikana. Toisaalta hanki karkelot pitää järkätä nopealla aikataululla, ei voi luottaa että viikon päästä olisi vielä polut auki. Pitääpä koettaa käydä katsomassa ajettavia polkuja jos vaikka nopeasti kisan järkkäisi jollekin tyhjälle päivälle kun ei ole muuta tekemistä.
torstai 23. helmikuuta 2012
Jutun teossa
Toissa viikolla BG-fitin teon yhteydessä pojat antoivat lapun jossa oli yhteystiedot Ylen toimittajalle. Soittelin asiasta ja aihe tuntui niin kiinnostavalta ettei auttanut muu kuin lähteä mukaan jutun tekoon. Aiheeksi valittiin oikea extreme-laji, talvipyöräily Oulussa, enhän minä paljoa ajele mutta selitin mitä mieleen juolahti ja toimittaja keksi kysyä.
Aloitettiin jutun kuvaaminen tehtaan portilta, nopeasti jutustelua ja siitä päästiin ajelemaan kohti kotia. Suoraan ei tietenkään osaa ajaa kotiin vaan oli koukattava hieman kuvauksellisemmissa paikoissa Hietasaaressa ja torilla px:n kanssa ajelemassa. Eihän me koskaan osata ajaa suorinta reittiä mihinkään.
Torilla otettiin kuvaa varusteista, lähinnä valoista ja nastarenkaista. Vaatetuksesta ja kypärän käytöstä keskusteltiin myös. Hietasaaresta haettiin vain ajokuvaa, pätkä oli siihen hyvä kun lumivallia riitti ja autosta sai kuvattua sopivalta etäisyydelta pyöräilyä.
Kotiin tullessa oli kuvausryhmä odottelemassa meitä jo kaupan pihassa. Siirtyminen kotiportille ja siitä nopeasti kuvaa vielä kotiin tulosta ja analyysi pyöräteiden kunnosta. Piti kehua pyöräteiden kuntoa, tosin moitteita tuli risteyksissä olevista lumivalleista. Näkemäesteet haittaavat ajamista kun joutuu joka risteyksessä höristelemään ettei aja kenenkään päälle.
Yllättävän paljon siihen juttuun pitää materiaalia kuvata, taisi olla 70 minuuttia kuvattua aineistoa ja siitä leikataan noin kolmen minuutin juttu. Kuvaukset itsessään eivät jännittäneet, kuvausten jälkeen alkoi enemmän jännittämään se mitä sieltä sitten näytetään kaikelle kansalle. Päästiin samalla antamaan hieman media näkyvyyttä parille yhteistyökumppanille
Juttu olisi tarkoitus ajaa ulos maaliskuun 13. päivä. Kaikki silloin telkkarien ääreen 19:30 katsomaan Akuuttia Oulusta, taitaa olla samassa jutussa tuttuja reilukerhosta muutenkin näkösällä. Jos aika ei ole passeli niin eiköhän se jonkin aikaa näy sitten Yle arenalla interwebin kautta.
Aloitettiin jutun kuvaaminen tehtaan portilta, nopeasti jutustelua ja siitä päästiin ajelemaan kohti kotia. Suoraan ei tietenkään osaa ajaa kotiin vaan oli koukattava hieman kuvauksellisemmissa paikoissa Hietasaaressa ja torilla px:n kanssa ajelemassa. Eihän me koskaan osata ajaa suorinta reittiä mihinkään.
Torilla otettiin kuvaa varusteista, lähinnä valoista ja nastarenkaista. Vaatetuksesta ja kypärän käytöstä keskusteltiin myös. Hietasaaresta haettiin vain ajokuvaa, pätkä oli siihen hyvä kun lumivallia riitti ja autosta sai kuvattua sopivalta etäisyydelta pyöräilyä.
Kotiin tullessa oli kuvausryhmä odottelemassa meitä jo kaupan pihassa. Siirtyminen kotiportille ja siitä nopeasti kuvaa vielä kotiin tulosta ja analyysi pyöräteiden kunnosta. Piti kehua pyöräteiden kuntoa, tosin moitteita tuli risteyksissä olevista lumivalleista. Näkemäesteet haittaavat ajamista kun joutuu joka risteyksessä höristelemään ettei aja kenenkään päälle.
Yllättävän paljon siihen juttuun pitää materiaalia kuvata, taisi olla 70 minuuttia kuvattua aineistoa ja siitä leikataan noin kolmen minuutin juttu. Kuvaukset itsessään eivät jännittäneet, kuvausten jälkeen alkoi enemmän jännittämään se mitä sieltä sitten näytetään kaikelle kansalle. Päästiin samalla antamaan hieman media näkyvyyttä parille yhteistyökumppanille
Juttu olisi tarkoitus ajaa ulos maaliskuun 13. päivä. Kaikki silloin telkkarien ääreen 19:30 katsomaan Akuuttia Oulusta, taitaa olla samassa jutussa tuttuja reilukerhosta muutenkin näkösällä. Jos aika ei ole passeli niin eiköhän se jonkin aikaa näy sitten Yle arenalla interwebin kautta.
torstai 16. helmikuuta 2012
Uutta keulaa pukkaa
Vihdoin uusi keula saapui 29" rokkarin alle asennettavaksi, asennusaika pitää vain koettaa sopia johonkin järkevään saumaan. Sen verran on kiireitä kalenteriin survottu että remppa menee parin viikon päähän. Vanha keula saa jäädä varalle, mikäli reba alkaa juonittelemaan joskus. Eivät ainakaan maastolenkit keulan puutteeseen pääse kaatumaan.
Samalla keula kevenee noin puolen kilon verran ja joustoa saadaan kasvatettua sataan milliin. Tangosta napataan vielä muutama gramma pois kun alumiini vaihdetaan kuituun. Satulaputken vaihto jää tässä vaiheessa odottamaan osia.
Spessun pojat tekivät maanantaina BG-fitin, naputtelin toiselle blogille siitä päällimmäisiä tuntemuksia. Noita juttuja kun ei sitten muutaman viikon / kuukauden kuluttua enää muista. Palautetta pojille pitää kuitenkin antaa onnistumisesta. Tässä linkki juttuun
Samalla keula kevenee noin puolen kilon verran ja joustoa saadaan kasvatettua sataan milliin. Tangosta napataan vielä muutama gramma pois kun alumiini vaihdetaan kuituun. Satulaputken vaihto jää tässä vaiheessa odottamaan osia.
Spessun pojat tekivät maanantaina BG-fitin, naputtelin toiselle blogille siitä päällimmäisiä tuntemuksia. Noita juttuja kun ei sitten muutaman viikon / kuukauden kuluttua enää muista. Palautetta pojille pitää kuitenkin antaa onnistumisesta. Tässä linkki juttuun
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)